Störst sortiment i Norden, ilsnabba leveranser och tusentals nöjda kunder. Vad är Witre Manutans hemlighet egentligen? Vi tar upp saken med Alex Padovan på språng, navigerandes mellan sina åtaganden på Witre Manutan, en del i Manutankoncernen.
Hej Alex Padovan, vem är du och vad arbetar du med på Witre Manutan?
Jag heter Alex Padovan och bor i Alingsås med min fru och våra tre barn. Jag är född i Köpenhamn men flyttade hit på slutet av 90-talet och har arbetat inom företaget i 25 år i olika roller. Idag arbetar jag som Nordic Operations Manager.
Mitt ansvarsområde omfattar stegen från att kunden lägger en order till att vi levererat varan och att se till att det kan ske så effektivt och kostnadseffektivt som möjligt.
Vad är det som utmärker Witre Manutan framför andra?
Det är våra snabba leveranser bland annat. Vi lägger vikt vid att ha rätt produkter och ser till att fylla på i en takt som motsvarar den service vi vill ge våra kunder.
70% av alla ordrar som kommer in skickar vi samma dag så för att kunna serva kunden måste vi ha det som kunderna efterfrågar på lager. Att vi ingår i Manutankoncernen är en av våra styrkor. Det gör att vi kan erbjuda ett stort och brett sortiment.
I vårt lager i Mölndal har vi ungefär 5000 artiklar som vi kan skicka samma dag vilket motsvarar 80% av vår omsättning. Övriga 20% kan vi skicka från centrallager i Europa. Det kan tyckas långt bort men vår logistik gör att vi ändå kan erbjuda väldigt korta ledtider.
“Att vi ingår i Manutankoncernen är en av våra styrkor. Det gör att vi kan erbjuda ett stort och brett sortiment.”
Förutom ilsnabba leveranser, vad kan ni mer erbjuda som kunden kan spara tid på?
Vi har flera e-handelslösningar förutom vår webbshop.
Punch-out är en dynamisk produktkatalog som uppdateras i realtid. Där kan man logga in i sin egen inköpsportal eller i vår webshop för att utföra sina inköp. I den kan man se sina leveransvillkor och priser bland annat.
Sen har vi e-katalog där vi integrerar en statisk katalog i kundens inköpssystem. Där kan man handla direkt av oss via sin egen portal.
Vi har också e-fakturering, ett helt digitalt flöde. När kunden lägger en order så skickas automatiskt en e-faktura som matchar kundens inköpsorder till deras portal. Det är ett helautomatiskt flöde från inköp till fakturering.
I skrivande stund har ni mer än 2700 omdömen på Trustpilot, varav 92% är 4 stjärnor eller mer på en 5-stjärnig skala. Imponerande! Vad gör ni för att få så fina omdömen?
Vi levererar i tid, levererar snabbt och med kvalitet.
Av alla våra ordrar, oavsett om produkten finns på lager, så skickas 70% samma dag som de beställs och har oftast 100% leveranssäkerhet. Så beställningen når kunden inom den tid som vi har bekräftat.
Ser man globalt så når 95% av alla leveranser kunden inom den tid vi bekräftar på webben. Tillförlitligheten, det vill säga att vi levererar inom den tid vi har bekräftat, är bara ena delen.
Den andra delen är att vara snabb. Till exempel så skulle vi kunna lova kunden 100 dagars leveranstid och därmed öka de 95% till 100% leveransuppfyllnad, men då kanske det inte är relevant för kunden längre. Så det handlar alltså både om snabbhet och att vi håller vad vi lovar.
Det är en balansgång att hitta en bra jämvikt mellan att leverera snabbt och att vara i tid och det är något vi ständigt jobbar med.
Sen har vi kvalitet. Det räcker inte med att bara vara snabb och i tid; kunden måste också få rätt produkt och vara nöjd med den. Det är de tre punkterna vi jobbar med för att öka kundnöjdheten och det genomsyrar hela organisationen.
Vi lyssnar mycket på kunderna, både deras önskemål och krav. Den feedbacken tar vi på största allvar. Vi får den bland annat via Trustpilot och via våra Key Account Managers såklart. Sen gör vi kundnöjdhetsundersökningar varje månad där vi aktivt kontaktar kunder för att få deras feedback. Just nu handlar det mycket om gröna transporter och miljö.
“Att vi ingår i Manutankoncernen är en av våra styrkor. Det gör att vi kan erbjuda ett stort och brett sortiment.”
Witre Manutan-koncernen har 27 dotterbolag i 17 länder. Vad är fördelen med att ha så många kollegor ute i Europa?
Snabba ledtider från lager i Europa är en väldig fördel. Vi är självklart beroende av våra kollegor i Europa så vi kan hålla leveranserna till våra kunder. Skulle något krångla så har vi forum där vi snabbt kan identifiera vad som är fel och justera oavsett om det handlar om leverantörer eller råvaror.
Att vi är många gör det lättare att hitta en ny lösning för kunden om det behövs. Det är en styrka att vi finns i så många länder och vi har ett bra nätverk för att diskutera och förbättra.
Kan du ge oss fem snabba anledningar till att du tycker att man ska handla från er på Witre Manutan, vad är ni bäst på?
- ett stort och brett sortiment och att vi har tillgång till det med relativt snabba ledtider
- 70% av allt som lämnar vårt lager i Skandinavien når kunden dagen efter och vi optimerar hela tiden våra flöden
- Nordens bästa kundservice, det är bara att gå in och kolla på trustpilot
- att vi jobbar väldigt proaktivt med kunders feedback och anpassar allt från sortiment till transportlösningar
- att vi erbjuder kundanpassade e-handelslösningar