Oavsett om det handlar om att minska mängden avfall, skydda miljön och vara ansvarsfull, följa lagen eller förbättra den ekonomiska prestandan är avfallshantering avgörande för företag. Men hur implementerar och säkerställer man en välfungerande avfallshantering i ett företag?
Till kategorin
Avfallshantering i företag: Hur ser de nuvarande reglerna ut?
Enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG av den 19 november 2008 är avfall "varje ämne eller föremål som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med".Denna lagstiftning klassificerar avfall enligt en hierarki (förebyggande, återanvändning, materialåtervinning, återvinning för andra ändamål, avfallshantering) som utgör en grund på vilken företag kan bygga sin avfallshanteringspolitik.
De måste säkerställa att avfallet hanteras på ett sätt som "inte bidrar till risker för vatten, luft, jord eller växter och djur, utan att medföra olägenheter genom buller eller lukt samt utan att negativt påverka landskapet och områden av särskilt intresse". Det omfattar alla sektorer (restauranger, privata kontor, byggarbetsplatser, offentliga institutioner, butiker osv.).
Enligt direktivet ska företagen också "själva hantera [sitt avfall] eller låta en officiellt erkänd aktör hantera det". Det är också företagens ansvar att sortera det avfall de genererar efter vilken typ av avfall det är.
Oavsett om de själva utför avfallshanteringen eller anlitar en tjänsteleverantör bör materialet hanteras i lämpligt system och transporterna bör kunna spåras.
Dessa åtgärder gäller både avfall från anställdas verksamhet och avfall som genereras på plats under produktionen.
Hur kan man organisera avfallshantering inom ett företag?
Avfallshanteringskedjan består av två länkar: intern och extern hantering.
5 steg till effektiv avfallshantering
Att implementera ett optimalt tillvägagångssätt för avfallshantering i ett företag kan uppnås i 5 faser.
1 – Bedömning av situationen
När man gör en bedömning av situationen måste man ställa sig ett antal frågor gällande avfallet man genererar som företag:
- Hur mycket avfall produceras?
- Vilken typ av avfall är det?
- Är det återvinningsbart? Återanvändbart? Farligt?
- Kan det minskas?
Clarisse Chang, Senior CSR Analyst på EcoVadis[1], förklarar: "Det kan underlätta att jämföra dig själv med andra företag i din sektor för att identifiera dina relativa resultat och förfina dina mål."
När man har analyserat situationen kan man införa en avfallshanteringspolitik.
2 – Fastställande av strategin för avfallshantering
Denna handlingsplan består av flera kategorier som syftar till att ta itu med följande frågor:
- Vilket avfall kan återanvändas, återvinnas, minskas och bortskaffas?
- Kan det genomgå en återställningsprocess för att skapa nya produkter?
- Kan det omvandlas för att generera en energikälla?
- Hur kan det hanteras både internt och externt?
- Vilket företag ska användas för att samla in avfallet?
- Var ska återvinningsbehållarna placeras för enkel användning?
- Vilket är det bästa sättet att informera användarna så att alla kan känna sig delaktiga?
Det bästa avfallet är det avfall vi inte producerar. Det gör att företag måste tänka ut en strategi som gör det möjligt för dem att begränsa sin inverkan så mycket som möjligt.
3 - Välja rätt tjänsteleverantör
Beroende på företagets behov kan det vara bra att ta hjälp av en extern tjänsteleverantör för att få hjälp med avfallshanteringen. För att göra rätt val måste du ställa dig själv följande frågor:
- Behöver tjänsteleverantören bara tillhandahålla det materialet/de produkter som behövs för korrekt avfallssortering? Om så är fallet kommer själva insamlingen att utföras av en annan part eller av ett städföretag.
- Vill du att de ska samla in avfallet när det har placerats i de olika kärlen?
- Är de direkt involverade i insamlingen av avfallet i avfallskärlen?
4 - Kontrollera kostnader
Kostnaden för avfallshanteringen är inte bara den avgift som den externa tjänsteleverantören tar för sina tjänster. Du måste också ta hänsyn till:
- Inköp eller hyra av utrustning för förvaring av avfallet
- Hur ofta avfallet ska samlas in
- Metoder för avfallshantering m.m.
5 – Implementering av avfallshantering
Behoven har identifierats, tjänsteleverantören har valts ut och budgeten har satts ... Nu är det dags att sätta igång det konkreta arbetet! När du har fastställt en avfallshanteringspolicy och signerat ett avtal en tjänsteleverantör måste du dock också se till att informationen når alla inom företaget.
God avfallshantering inom företag: ett gemensamt åtagande
För att säkerställa att strategin följs måste alla förstå hela processen av företagets avfallshanteringsstrategi. Det innebär att de anställda måste utbildas.
Detta kan göras på många olika sätt. I likhet med CapGemini kan medvetenheten ökas genom:
- E-postkommunikation
- Tydlig information om återvinningskärl
- Utbildningar
- Roliga aktiviteter för att motivera anställda att delta
- Skapa en specifik guide, “Så här sorterar jag mitt avfall på arbetsplatsen”.
Ett oberoende externt perspektiv, såom EcoVadis-betyget, kan göra det lättare att få fram budskapet internt. Eller som Clarisse Chang förklarar:
“"[Eftersom detta] betyg är externt ger det ett neutralt perspektiv som är användbart för intern kommunikation och för att mobilisera anställda kring avfallsminskningsprocessen."
Relationen mellan köpare och leverantör går mot att bli ett gemensamt åtagande
Upphandlingsfunktionen ska säkerställa att leverantörerna uppfyller miljökraven. Dessa två partners bör samarbeta och regelbundet jobba fram förbättringar som främjar miljön.
Avfallshantering i företag fungerar som en god cirkel, som Clarisse Chang förklarar:
“Du har rätt att be dina leverantörer att göra detsamma, eftersom deras [EcoVadis]-betyg påverkar ditt, såväl som dina kunders. […] Avfallshanteringen är därför synergistisk och genererar en god cirkel mellan företagen.”
Om ett företag bestämmer sig för att få sin hållbarhetsprestanda utvärderad betygsätts den bland annat utifrån upphandlingen. Om så inte redan är fallet måste företaget därför prioritera att ta hjälp av ansvarsfulla leverantörer, då deras ekologiska påverkan oundvikligen påverkar företagets.
Det är ett verkligt samarbete mellan inköpare och leverantörer. Det som tidigare var en enkel transaktion är nu ett lagarbete där alla inblandade spelar en viktig roll. Frågor väcks och utmanas, och förslag genererar nya idéer: vilka material ska man välja? Har vi möjlighet att utvinna ny energi? osv.
Som ordspråket säger, “Alone, we go faster. Together, we go further”.
För att ta fram en ansvarsfull upphandlingspolicy kan du ladda ner vår guide “Purchasing and CSR policy”.
[1] Global plattform för företags CSR samt hållbarhetsbedömning- och betyg.