Tidsgränsen för sessionen är på väg att gå ut på grund av inaktivitet. Klicka på OK för att förlänga tiden i ytterligare 120 minuter.
Spillskydd & kemikaliehantering
Whitepapers
- Long tail spend: adopt LEAN proc I Witre
- Waste management in companies
- Corporate social responsibility
- The challenges of packaging
- Digitalise your transactions
- Long tail spend: 6 levels to optimise your strategy
- Long tail spend : rationalise your supplier portfolio
- The transformation of the warehouse and its operations
- Workshop furniture the guide to equipping your workshop well
Tips
- Nya miljövänliga produkter för kontor och verkstad
- Miljövänligt förpackningsmaterial från Manutan
- Så väljer du rätt utrustning för arbetsplatsen
- Att välja hygien- och rengöringsprodukter
- Hur ska du tänka för att välja rätt återvinningskärl för utomhusbruk för ditt företag?
- Vilket typ av förvaringsskåp ska du köpa till ditt kontor?
- Packa, skydda och skicka dina produkter med våra kartonger
- Såhär väljer du dina kontorsmöbler med Witre Manutan | Witre Manutan
- Så här väljer du soppåsar med Witre Manutan
- Så här väljer du ditt förvaringsskåp med Witre Manutan
- Så här väljer du din verkstadsstol med Witre Manutan
- Så här väljer du dina pallställ och hyllsystem med Witre Manutan
- De nya miljövänliga produkterna för kontor och lager
- Så väljer du den bästa ergonomiska kontorsstolen
- Välj din vägutrustning hos Witre Manutan
En artikelserie om hållbar avfallshantering
#1 Analysera
Kartlägg och planera – Grunden till en hållbar lösning för din avfallshantering
“All you need is the plan, the road map, and the courage to press on to your destination”
- Earl Nightingale
“If you don’t know where you are, a map won´t help”
- Watts S Humphrey
För att nå ditt slutmål behöver du både karta och kompass samt veta var du befinner dig när du påbörjar din resa! På samma sätt kan man definiera ett avfallshanteringsprojekt: Om du vill uppnå en lönsam och hållbar avfallshantering krävs ett ambitiöst grundarbete i form av nulägesanalys och kartläggning tillsammans med planering, målsättning och en långsiktig vision för framtiden.
Börja med att skaffa dig en tydlig bild över verksamhetens avfall och hur ni hanterar detta idag. Förutsättningarna varierar förstås och det är naturligt med olika fokus på ett t.ex. ett kontor jämfört med en produktionsavdelning. Ändå bör ni alltid se det som ett fältarbete i vilket det behövs observation och kartläggning av både material och personal.
Starta med inhämtning av befintlig data som t.ex. kvalitetsrapporter från extern återvinningspartner samt fakturor relaterade till avfallshantering. Även plockanalys är att rekommendera för att utvärdera den befintliga källsorteringen och utifall fler olika restprodukter och material bör separeras. Detta för att minimera kostnader och samtidigt underlätta hantering. Värt att arbeta med är också observation, stickprover och medarbetarundersökningar för att utvärdera personalens rutiner, rörelsemönster, önskemål, idéer och upplevelser. De befintliga avfallshanteringsprodukternas funktionalitet och tillkortakommanden måste kartläggas såväl som logistiska möjligheter och begränsningar av verksamhetens lokaler.
Detta arbete bör utmynna i en tydlig helhetsbild med svar på förslagsvis följande punkter:
- Vilka råmaterial som används
- Vilka aktiviteter som skapar avfall
- Avfallet i detalj: (Volym, vikt, typ av avfall, kvalitet på restprodukter etc.)
- Personalflöden (Hur många i personalen, hur de rör- och förflyttar sig samt behov av tillgänglighet och ergonomi.)
- Medarbetarnas önskemål, idéer och farhågor samt kunskapsläge och engagemang inom ämnet.
- Utrymmen (Storlek, tillgänglighet, miljö)
- Hur brådskande det är att behandla avfallet (arbetsmiljö, hälsa, ekonomi)
- De kostnader som idag kan relateras till hanteringen av restprodukter och avfall samt den potentiella besparing ett optimerat flöde skulle kunna medföra.
När denna nulägesanalys är genomförd ligger den till grund för nästa del i analysfasen: Sätta upp tydliga och konkreta mål för vad din verksamhet vill uppnå med avfallshanteringen samt en plan hur ni skall ta er dit. Detta skapar motivation och ger en god grund för ett lyckat resultat.
Ett tips är att i denna process utgå från avfallspyramiden, en modell framtagen för optimal prioritering av dina mål. Syftet är att tydliggöra nödvändigheten av insatser så tidigt i kedjan som möjligt där maximal miljönytta och lönsamhet kan nås.
Avfallsminimering (A) – Generera så lite avfall som möjligt! Titta på vad hela organisationen kan göra för att minska sin materialförbrukning, från matrester till förpackningar och kemikalier. Sätt tydliga mål för den förväntade minskningen och planera för ändrade arbetsrutiner, personalincitament samt internkommunikation.
Återanvändning (B) – Definiera vilka restprodukter som kan återanvändas. Först och främst i din verksamhet, men alternativt hos extern aktör. Kanske finns till och med restprodukter som idag betraktas som avfall men som har potential att generera intäkter? Sätt tydliga mål för hur mycket av ditt avfall som skall återanvändas, vilken logistik och vilka produkter du behöver till förädling och logistik, samt vilken besparing detta förväntas generera för din verksamhet.
Återvinning (C) – Det avfall som inte kan återanvändas bör i så hög grad som möjligt återvinnas. Detta är bra för både miljö och plånbok! En effektiv och välplanerad källsortering sparar mycket pengar i både faktiska kostnader och logistikvinster. Mål bör sättas både för kostnadsbesparande, men även brukarupplevelse, personal- och materiallogistik samt ergonomiförbättring.
Energiutvinning (D) och Deponering (E) – Sätt upp tydliga mål och rutiner för att minimera det avfall som i slutändan går till förbränning och deponering.
Denna analysfas där kartläggning har gjorts tillsammans med tydliga mål och genomförandeplan ligger sedan till grund för en lyckad implementeringsprocess! Då skall alla delar sammanfogas till en välfungerande helhet med rätt produkter, på rätt plats, till rätt pris och i slutände även ge rätt effekt!